tisdag 31 januari 2012

Läxa



Här tränas det armstyrka.... Från idrotten idag fick vi detta filmklipp.


Läxa till tisdag 7 februari:
Engelska: 
Läs på glosorna på papperet som handlar om frukost. Skriv ner en speciell frukost som ni kanske har ätit i helgen.
Skriv med hela meningar. Börja meningen med 'This Saturday or this Sunday I had .......... with .........  and a glass of or a cup of....... o.s.v. for breakfast.
Titta på gloslistan för att få stöd att utrycka olika förslag på frukost alternativ.
Om ni vill skriva något i er frukost som ni inte hittar i gloslistan använd 'tyda.se'.  
Lycka till! M.v.h. Lena Hutchinson


Svenska:
Skriv en stenåldersberättelse till bilderna. Tänk på det som står på ditt läxpapper när du skriver!

En av skolrådsrepresentanterna i klassen är tvungen att avsäga sig sin plats. Här finns nu möjligheter för någon annan som är intresserad att vara med i Skolrådet. Är ni intresserade så skriv gärna i kontaktboken eller ta kontakt med Eva eller Katharina på annat sätt. 

Fritids kommer att pyssla inför Alla hjärtans dag. Här på Skapligt enkelt finns massor av idéer att inspireras av. Gå in och titta, blir du sugen på att göra något av detta så säg till Andreas. Ta gärna reda på vad du behöver för material för att kunna göra det du önskar. Länken ligger i högerspalten också för kommande behov. 


måndag 30 januari 2012

Skridskor på torsdag!!!

På torsdag går vi iväg till parkeringen vid badet och åker skridskor! Vi samlas i klassrummet som vanligt och går sedan iväg tillsammans. Alla måste ha hjälm när de åker! Några i klassen har skridskor som man kan tänka sig att låna ut om man inte har eller har vuxit ur sina egna. Vi pratade om det idag innan vi slutade och kommande dagar kan barnen ta kontakt med varandra och lösa det. 
Vi går tillbaka till skolan när det är dags att äta lunch och äter i vanlig tid. Sedan stannar vi på skolan, troligtvis är alla nöjda och belåtna efter ett par timmar på isen. 
Man får gärna ha med sig något varmt att dricka och en smörgås eller frukt, inga sötsaker. Något som är bra för magen och tänderna brukar vara bra att tänka. Ta gärna med ett sittunderlag också, om ni har.
Stenåldersflickan Ihla 
I filmen får vi följa stenåldersflickan Ihla och hennes familj. Männen ska jaga och familjen förbereder sig på olika sätt. Kvinnorna och barnen samlar ätliga växter, nötter och bär till matlagningen. Männen tillverkar spjut och pilar och alla deltar i ritualerna som ska säkra god jaktlycka. Efter jakten tar familjen noga till vara allt som djuret ger.
Denna film tittade vi på idag, dessvärre går det inte att lägga in den här eftersom den tillhör NE/UR vilket betyder att man kan bara se filmen om man är inloggad på NE. 
Vad betyder ordet ritualer? Vi stöter ständigt på nya ord som vi lär oss vad  de betyder. Ritualerna inför en jakt på stenåldern var ganska intressanta. 
I fredags kommer ni kanske ihåg att barnen uppskattade maten mycket, jag fick förklaring på det när jag kom hem. Min dotter går på Polhemskolan i Lund och berättade att de haft besök av Mat-Tina. 

Mat-Tina blev Mat-Tant för en dag

Mat-Tina och tre Polhemselever

Fredagen den 27 januari 2012 besökte TV-kocken Tina Nordström och hennes kollega Benny Cederberg Polhemskolan. Tillsammans med måltidspersonal lagade de lunch till elever och personal.
Fredagen den 27 januari 2012 besökte TV-kocken Tina Nordström och hennes kollega Benny Cederberg Polhemskolan.
Falukorv och potatismos eller Lasagnettegratängs smaksätta med Tina Nordströms nya Jättegott kryddblandningar serverades. Skolans elever fick sedan prova och utvärdera resultatet. Betyget blev MVG, "Riktigt, riktigt gott"!
Elever fick sedan betygsätta maten direkt till Tina i matsalen.
Besöket skedde inom ramen för ”En berikande SMAK-resa” – ett samarbete mellan Lunds kommuns Måltidsservice och TV-kocken Tina Nordström.

fredag 27 januari 2012

Bokredovisning

Annika och Linnea har redovisat sin bok för klassen. Sedan före jul har vi jobbat med att läsa julböcker och tänka på mallen "Lilla Författarskolan" när vi läste. Några barn läser samma bok och ska diskutera bokens innehåll när man läst ut den.
Man ska också säga vad man tycker om boken. Det är viktigt att man har en egen åsikt, samma bok kan faktiskt upplevas på olika sätt och det får man gärna säga.
Skruva upp ljudet när ni tittar på filmen. Annika och Linnea pratade tydligt men ljudet kommer inte riktigt fram i filmen.


King of Math


Efter ett enhälligt JA! köpte vi appen King of Math. Nu vill vi veta vad barnen tycker om den.
Vad lär ni er?
Några barn fick skriva ett par rader och tala om vad de tycker och samtidigt tänka ut till vilken ålder den kan vara lämplig.



Vad Ludvig tycker om King of Math: Det är en jättebra app som man räknar matte, geometri, bråk, räknelära, potenser, statistik, och ekvationer. Det går bra att ha King of Math på iPhone och iPad. Jag rekommenderar detta spel för barn i åldern 9 - 16 år.

Elias tycker om King of Math för man lär sig saker. Den passar för 9-19 år.

Ellinor tycker om King of Math: Jag tycker att man lär sig väldigt bra matte och på ett snabbt och enkelt sätt. Jag rekommenderar detta spel för 9-19 år.

Adrian: King of Math är väldigt bra för 8-18 år. Man kan räkna plus, minus, gånger, delat med, bråk, geometri, räknelära, potenser, statistik och ekvationer.

Vad David tycker om King of Math: Det är en bra app som rekommenderas till alla åldrar upp till 16 år. Jag tycker den är rolig och klurig.


Mycket händer på en och samma dag

 Nytt veckobrev i högerspalten som Mathilda har skrivit.
Det känns som om vi fått med nästan hela dagen på bild idag. När barnen kom tillbaka från slöjden idag hade de fina smörknivar med sig som de gärna visar upp.

Bra med saker som går att använda. Smörgåsen måste ju bli mycket godare om man brer den med en smörkniv som man gjort själv.

Sen var det rast och som vanligt på fredag efter fruktrasten har vi klassråd. Dagens ordförande är Sebastian och sekreterare är Irma.
På klassrådet idag kom det upp önskemål om att gå och åka skridskor med klassen.
Efter en diskussion och många olika förslag som följdes av en demokratisk röstning blev det beslutat att om det fortfarande går att åka nästa vecka ska vi gå dit på torsdag.




Barnen fick uppdrag att gå hem och prova sina skridskor och se till att man har hjälm. Passar inte skridskorna finns det barn i klassen som är villiga att låna ut.

Idag var det mat som uppskattades väldigt mycket!
Lasagnette och grönsaker, det är mums!

När vi är i matsalen träffar vi oftast de yngre barnen.
Så härligt att träffa storebror och passa på att få en kram.
Mysigt!


torsdag 26 januari 2012

Tabelldrillning

Forntidsschemat hjälptes vi åt att göra. Hur kan ni allt detta redan, frågade vi?
Ni har ju läst för oss och vi har läst i böckerna, så det vet vi.
Ingen kan komma ihåg allt men tillsammans kan vi komma ihåg mycket.
Efter rasten jobbade vi med matte, julboken och bokrecensionen och några behövde städa sin låda.
Vi skriver in det med jämna mellanrum på veckans arbetsschema, det blir lättare att hitta sakerna i lådan då.
3-ans multiplikationstabell blev de drillade i av Andreas. En i taget fick träna med honom och multiplikationskorten.
Först skulle man hoppa 3-steg, Andreas tog tiden, sedan kollade man om det var något speciellt i tabellen som var svårare än de andra.
Då tittade man lite extra på det och gjorde sen om samma sak igen. Hör med era barn hur det gick.

På idrotten i tisdags kunde några visa hur man hjular och Andreas filmar.
Alla tränade på att hjula, tror t.o.m att några fortsatte att hjula hemma också.

Harry Potter på fritids

Linnea kastarBlåa laget pratar taktikTorsdagseftermiddag på fritids är väldigt populärt. Då är man i "gympan" och har olika aktiviteter. Lagsport, samarbete, fysisk aktivitet, spänning och många andra bra ingredienser är det i dessa aktiviteter.

Linnea passar bollen och blåa laget pratar taktik





onsdag 25 januari 2012

King Out, Under hökens vingar kom, Skala banan och King Out

På mittpasset, efter fruktrasten, hade vi gemensamt Lekpass för alla klasser på skolan. Nu kan alla barn från F-3 lekarna Skala banan, Under hökens vingar kom, Sista paret ut och King Out.
Det är lekar som man kan vara många, alla kan vara med och alla får vara med.
King Out- rutan som är målad på skolgården var knappt synlig under isen, efter ett antal hinkar varmt vatten och hackande fick vi fram den.
Bilden här intill är från den leken. De stora barnen, alltså våra treor, är VÄLDIGT duktiga när vi har dessa gemensamma aktiviteter, de tar väl hand om de små och hjälper dem.
Ge dem mycket beröm hemma också, detta är väldigt värdefullt. Som jag skrev igår, de små gör som de stora gör, precis som hemma :)
ActiveBoarden som vi har i klassrummet har vi stor användning av, idag kopplade vi in iPaden och tittade på King of Math för att sedan bestämma om vi skulle köpa den eller inte. Det är härligt att kunna se detta på en så stor bild och alla kan se. Först tittade vi gemensamt på den, sedan fick barnen testa, alla testade samma, därefter fick vi ett utlåtande från barnen.
 JA! och nu är den inköpt.



Skåne och forntiden, vad ska vi lära oss om det? Hur ska vi göra? redovisa? läsa? när?
Vi har precis bara nosat på detta område och för att alla ska veta vad som förväntas tittade vi tillsammans igen de mål som gäller för detta arbete. En del ord och begrepp behövde förklaras.
Här står också vad vi så småningom kommer att göra bedömning av inom detta arbete, också bra att veta redan nu.
När ska det vara färdigt? Vi kommer att hålla på med detta länge, troligtvis någon gång i april. Det är ett område som är stort och här finns massor av roliga saker att göra.
Detta står visserligen i Unikum men det är inte fel att lägga in det här också, lite lättare att läsa och bra för er hemma att vara insatta i.

Skåne och forntiden
Målen med Skåne och forntiden är att du ska kunna:

tisdag 24 januari 2012

App-letare på vår iPads

Matte1Matte2 På våra iPads har vi en hel del matteappar, en del av dessa är liteversioner. Det finns en hel del appar att välja på och nu när vi fått denna spännande möjlighet att få ytterligare digitala lärverktyg att använda oss av vill vi ha barnen med i detta.
De ska inom det område vi jobbar med undersöka de appar som finns på iPaden. De ska ge varandra och oss information om en app de hittat som tränar det vi just nu håller på att arbeta med.                          

Förra veckan undersökte vi appar för att träna multiplikation, nu är det appar som tränar addition och subtraktion med tal upp till 10000.                    

En del av de appar vi har är så kallade liteversioner eller testversioner. Vi testar och barnen får ge sitt utlåtande om appen, tycker vi att den är bra kommer vi att köpa fullversionen. Detta är väldigt roligt och stimulerande, både att jobba med iPaden och att kritiskt granska det utbud som finns.
Vi tar tacksamt emot app-förslag från er föräldrar om ni hittar appar som är bra. Här är de appar vi fram till idag har att utforska.
Alla får vara med!
Matte3

Mål i nästa kapitel i matteboken och läxa

Vad är vårt nästa mål i matte? 
MålInför varje kapitel står klara och tydliga mål i matteboken vad vi kommer att jobba med. Dessa pratar vi om och går igenom så barnen ska vara medvetna om vad de kommer att lära sig.                                                                            
Vi börjar varje kapitel med gemensam genomgång, vi använder den interaktiva tavlan och hjälps åt att lösa uppgifterna. Vi lyssnar på varandra för att höra  på vilka olika sätt man kan tänka, det finns alltid mer än ett sätt.
Att prata matte är viktigt för att få förståelse för det man gör och se sambandet mellan de olika räknesätten. 
Läxa till tisdag 31 januari: 
Engelska: Skriv översättningarna till svenska på de frukter och bär som står på läxpapperet. Läs frågan som står längst ner på papperet som frågar om ni känner till några fler engelska namn på frukter och bär. Skriv ner fler exempel på baksidan av papperet och översätt till svenska. Använd gärna 'tyda.se' eller 'google översätt' om ni är osäkra på vad de olika frukterna och bären heter på engelska. Lycka till! 
M.v.h. Lena Hutchinson
Matte: Papper med uppgifter "Mer om tal och Tusental med mera". 








måndag 23 januari 2012

Se upp i backen!



 Vintern kom och det var full fart i backen på rasten. Det är en stor fördel att ha en bra backe PÅ skolgården. Solen sken och alla barn var glada att äntligen få lite snö att åka på. 
Efter första rasten fick vi ta en diskussion och i demokratisk anda bestämma var på backen man inte får åka, någonstans måste det vara fritt så man kan gå upp. 
Barnen fick komma med förslag och efter ett tag kom vi fram till tre alternativ. Vi röstade och kom fram till att den smala delen på backen som vetter mot gröningen åker man inte på. 
Några av treorna fick uppdraget att gå runt till de andra klasserna och höra med dem om de tyckte det var ok. Om treorna som är störst på skolan vet hur man gör och visar det, så gör de mindre barnen likadant.  


Vi håller på att förbereda utvecklingssamtalen, har ni inte hunnit läsa barnens bedömningar på Unikum så gör det, gärna tillsammans med ert barn så de också vet vad där står. Vi kommer att utgå från det och tillsammans med er sätta upp nya mål för ert barn.

Idag har vi börjat jobba med nästa mattebok. Vad kommer vi att jobba med i matte under vårterminen?
På Unikum finns nu den pedagogiska planering som gäller för hela terminen och även vad vi kommer att titta på när vi ska göra bedömning i matte i slutet av terminen. Läs gärna den.

Stenåldern läste vi igenom tillsammans idag, vi hade stafettläsning, det var väldigt bra. Barnen får berätta för er hur det går till.
Utifrån det vi läste idag kommer vi att skriva in fakta om stenåldern på vårt forntidsschema. Vi hjälps åt med detta, det är inte så lätt att klara det annars. Det är också ett bra sätt att lära sig på som barnen kan ha användning av framöver.
Vår forntidsplanering ligger också på Unikum, läs gärna den också, så vet ni vilka kunskaper inom detta område ert barn kommer att få med sig och även hur vi kommer att jobba med det.
Att få lite studieteknik är en viktig sak för deras framtid. Har man lite olika modeller kan man välja vilken som passar bäst, eller välja olika modeller vid olika tillfällen.

James the rabbit on StorybirdSå här fina berättelser kan man göra med Storybird. Denna fina berättelse har Alice skrivit. Storybird är ett program som finns på internet, länk till det finns i högerspalten. Alla treor har ett gemensamt konto där och alla kan inloggningen. Det är ett mycket uppskattat och enkelt program att skiva berättelser i, det är inspirerande och roligt. Dessutom är det helt gratis att använda. Nu har de även gjort det möjligt att få en inbäddningskod så man kan lägga in berättelsen direkt här på klassbloggen, det kunde man inte tidigare. Roligt, lätt, inspirerande och dessutom gratis. Hur bra som helst!

fredag 20 januari 2012

Vi hittar vårtecken och veckobrev

På vår promenad till slöjden idag hittade vi några små späda gröna blad som vi så väl känner igen och dessa små vårtecken är alltid så härliga. Eftersom vi alltid har telefoner eller annan teknik i våra fickor så kan vi spara dem. Visst är det härligt!

På fredagar när de första grupperna kommer tillbaka efter slöjd har vi alltid klassråd. Idag var det Linnea som var ordförande och Hassan var sekreterare. 
Vi hade många punkter på vår dagordning, bl.a diskuterade vi King Out regler. På onsdag nästa vecka, den 25/1, ska hela skolan ha gemensamt lekpass mellan kl.10.00-11.00. 
Varje klass ansvarar för en lek, treorna har King Out. Då gäller det att vi har samma regler som gäller för alla, dessa regler kommer sedan att sättas upp så alla kan gå och titta på dem när man vill. 
Då måste först alla treorna vara överens om vilka regler som ska gälla, detta kom vi fram till på klassrådet idag. På så vis vet alla barn hur leken går till och då kan och vågar man vara med. 

Veckobrev ligger i högerkanten, det är Linnéa L och Mathilda som skrivit denna gång.
Det märks att de är sugna på att komma igång att läsa Petrinideckarna, jätteroligt.
I nyhetsbrevet står att vi ska ha Tanzaniabasar, det blev bestämt nu i veckan.
Boka in torsdag 31 maj från kl.16.00 till detta! 

torsdag 19 januari 2012

Vi gör forntidsmappar

Det blev lite klippande och pysslande idag när vi skulle sätta ihop vår forntidsmapp. I den finns ett schema över forntiden, uppdelat i de tre tidsåldrar vi ska jobba med.
Där kommer vi efterhand att fylla i bilder och fakta som vi får med oss. När allt är färdigt har man en överblick och kan jämföra, se skillnader och likheter mellan de olika perioderna samt också fundera på om det finns något idag vi kan jämföra med den tiden.
Så här fina blev de!
Eftersom vi fokuserar på forntiden och Skåne, har vi även med en karta över Skåne och vår skånska flagga. Vad är Skåne? Det blev en intressant diskussion av det.
Är det en världsdel, ett land eller vad är det?
På rundan idag, den som kallas för 2-an, mätte vi hur lång den är. Det känns som om den är mycket längre än vägen till Svalebo.
Rundan är 1.7 km, alltså 1700 m. Till Svalebo är det 1.5 km 0 1500 m. Vilket är längst?
Utan att ha mätt det tyckte vi nog alla att det känns som om det är längre till Svalebo, men så är det ju faktiskt inte. Vad kan det bero på? 

onsdag 18 januari 2012

Bokprat och Mårten Sandén

Anna från biblioteket var hos oss idag och hade bokprat med treorna. Hon berättade också lite om Mårten Sandén, som skrivit Petrinideckarna. När alla barnen hade haft bokprat, de var uppdelade i tre grupper, avslutade vi med att titta på en intervju som några barn gjort med Mårten Sandén.
Här är länken till intervjun så kan ni också se-höra den: Bokslukarna intervjuar Mårten Sandén
På denna sida kan man också följa en del av Petrinivandringen i Lund.
Här finns även mer information om hans böcker samt bra länktips.
Det är på Barnens bibliotek , här finns massor av annat intressant för barnen. Jag lägger in en länk i högerspalten också, den är alltid användbar.

Tillsammans med Anna har vi lagt upp nästa läsplan för barnen och idag inspirerade Anna dem med att berätta om de böcker vi kommer att läsa. Vi har lånat boklådor med böcker som Mårten Sandén skrivit, många titlar av samma författare och många exemplar av samma bok. På så vis kan flera barn läsa samma titel, var och en skriver sin egen bokrecension och kan sedan utifrån detta diskutera böckerna i små grupper.
Den bokrecension barnen ska göra utgår från samma mall som "Lilla Författarskolan", den som vi jobbade med i höstas när vi skrev egna berättelser.
På så vis lär sig barnen att läsa mer medvetet och ser också bättre hur en berättelse kan vara uppbyggd, vilket i nästa steg utvecklar deras eget skrivande.
Att vi läser just Petrinideckarna hör också ihop med vårt tema Skåne och forntiden. Mårten Sandén bor i Lund och hela serien utspelar sig i Lund. Åker ni in till Lund någon dag så gå gärna till L:a Fiskaregatan, på högersidan strax innan man kommer fram till Grand Hotell "bodde" Petrinideckarna. Det finns en karta i böckerna som man kan titta på.
Barnen har nu också börjat undersöka apparna som vi lagt in på iPaden. Idag fick några uppgiften att söka på iPaden efter appar som de tyckte var bra att träna multiplikationstabellerna på. När de hittat en app skulle de skriva upp den på tavlan för att delge varandra vad de hittat. De ska också få berätta vad de tyckte om "sin " app. Vi vuxna har lagt in en hel del appar som barnen får använda, nu i början är det naturligtvis roligt att undersöka iPaden och se vad där finns, och där finns mycket intressant att jobba med och träna på. De får skiftas om att arbeta på iPaden och det ger också ett väldigt bra tillfälle att samarbeta och samsas om något. Vi har några iPads och alla vill naturligtvis väldigt gärna ha dem, då hjälps man gärna åt bara man får använda dem. Det är väldigt roligt och här kan barnen lära sig en hel del. Dessa iPads ingår i vårt matteprojekt och är en del av våra digitala läromedel.

måndag 16 januari 2012

Brandstationen och läxa

Läxa till tisdag 24 januari:
Matte: Ett papper med mätuppgifter. Repetition på det vi just jobbat med i skolan. 
Engelska: Läs igenom den text som handlar om era fritidsaktiviteter. Den vi skrev ihop tillsammans under förra lektionen. Läs helst tillsammans med en vuxen som stöd. Tänk på vad det är för olika aktiviteter som beskrivs och hur man utrycker dem på engelska t.ex. go to football practice, take swimming or dance  lessons, play badminton or go horseback riding o.s.v. Lägg märke till att namnen på vecko-dagarna stavas med stor bokstav i början på engelska, till skillnad ifrån svenskan. Nästa lektion fortsätter vi att sammanfatta våra fritidsaktiviteter tillsammans.
 M.v.h. Lena Hutchinson 
Igår när fritids gick hem från tennisen gick de in om brandstationen och tittade. Så kan man göra när man bor i en mindre by och har en brandman med sig. Då får man lite fördelar som man kanske inte skulle fått om man bott i stan. Nya brandstationen är kanske inte helt ny längre men den är väldigt fin, de flesta av oss får bara se den från utsidan. 



Var det bättre förr?

Här skriver vi så pennorna glöder. Under vårterminen kommer vi att fokusera mycket på matematik, vi vill jobba mycket med den matematiska förståelsen. För att nå detta mål kommer vi att använda många olika "verktyg", boken är bara ett av dem. Vi kommer att använda olika digitala läromedel, mattebok och mycket laborativt material.


Var det bättre förr?
Idag läste vi vidare om bronsåldern och järnåldern och har nu fått en inblick i den tid som i historien kallas för forntiden.
Här är några bilder ur boken som vi läste.
Barnen får berätta för er.

 

fredag 13 januari 2012

Hur långt är det till slöjden?


Ian mätte sträckan.



Ian mätte sträckan från huvudentrén på Idala till högstadiets huvudentré.
Sträckan var 1,5km lång.

Hur många meter blir det?
De som har slöjd på morgonen mätte sträckan när de gick hem med hjälp av en pulsklocka.
Gruppen som har slöjd på eftermiddagen mätte med ett mäthjul och vi fick 1512 m från ytterdörr till ytterdörr.
Innan vi gick uppskattade vi hur långt det kunde vara???? Hmmmmmmm....
Att uppskatta avstånd är inte alls lätt och vi fick många olika gissningar, allt mellan 65 m - 2 mil.
1512 m, hur många km och m blir det?



Det var ett tag sedan vi hade klassråd, innan jul var det pyssel och en massa annat. Idag var det Ludvigs tur att vara ordförande och Linnéa var sekreterare. Många kloka idéer och förslag kommer upp och det är också ett väldigt bra tillfälle att ta upp gemensamma saker.

Innan det var dags att gå och äta hann vi med ett pass "Röris", barnen kan visa och berätta för er hur man gör då. Man fick välja om man hellre ville gå rundan, vilket några gjorde.



                                Ha en trevlig helg!