fredag 30 mars 2012

Vad händer under påsklovet på fritids?

Här kommer lite påskinfo för er som ska vara på fritids.

Alice önskar glad påsk!

Glad påsk önskar vi på 3sk1!

Snart är vi klara

 
Fredag och snart påsklov och vi vill bli klara med vårt arbete.
På slöjden sydde några barn färdigt sina fina grytlappar som passar perfekt till påsk.
Alla klasser på skolan ska hjälpas åt att göra skolgården fin. Alla treorna var ute på mittpasset och drog sitt strå till stacken.

Städa, städa, fixa, feja on PhotoPeach


torsdag 29 mars 2012

Lingoloons



Malte och Hassan testar en app där man ska bilda ord.
Så här tyckte de:

Lingoloons

Vi tyckte appen var rolig.
Vi lärde oss tänka på många andra sätt.
Vi tyckte att appen var bra och utmanande.
Vi tänkte mycket.

Av Hassan och Malte BlogBooster-The most productive way for mobile blogging. BlogBooster is a multi-service blog editor for iPhone, Android, WebOs and your desktop

Påsk pyssel



Vi är väldigt nöjda med dem. Vi la ner mycket tid!

Vad gör vi just nu?

 
Så här kan det kan se ut i våra klassrum en helt vanlig torsdag. Alla är igång och jobbar och barnen kan själv lägga in rykande färsk information på bloggen.
På förmiddagsrasten kom tvåorna och behövde hjälp med sina iPads, de skulle träna matte med JetSki och visst inte riktigt hur man skulle göra för att spela mot varandra. Ludvig och David gick in till dem efter rasten och kunde hjälpa dem med detta. Vi lär varandra, både stora och små.
Detta är barnen väldigt bra på! 

Klassfesten

                    Om  man inte lämnat in pengar till klassfesten kan man göra det senast 2 april.
                                                              Hälsningar Ludvig
                                               

onsdag 28 mars 2012

Full aktivitet i skrivarstugan och matteverkstan

Full aktivitet i skrivarstugan och matteverkstan var det hela morgonpasset och eftermiddagspasset. Vi hade samma upplägg idag som i torsdags. Några skriver sin berättelse och några jobbar med sina matteuppgifter. För att inte alla ska använda samma sak på samma gång och det inte räcker till alla, gör vi så. Då kan det också bli så att några behöver mer tid till det man håller på med och då fungerar det också.

Vad ska man tänka på när man skriver för att det ska bli bra att läsa även för andra?
På denna berättelse ska barnen även ge respons på en kamrats berättelse.
Alla fick några hjälpande punkter att utgå ifrån.
Dessutom ska man skriva två saker som är bra med berättelsen och en sak som man kan förbättra.

Detta kan du tänka på när du läser igenom någon annans berättelse:
följer berättelsen mallen?
är det lätt att förstå innehållet?
vad är det du tycker är bra i berättelsen?
ge gärna förslag om det är något i berättelsen man skulle kunna ändra på så att det blir bättre?
börjar meningarna på olika sätt?
börjar meningarna med stor bokstav och slutar med punkt?
är det några ord som är felstavade? 



På mittpasset hade vi det sista nationella provet i matte. Efter påsk börjar vi direkt med proven i svenska.

PS Vi glömde skriva att barnen inte har någon läxa denna vecka. Det har ni säkert redan listat ut, men vi brukar ju alltid skriva oavsett vilket. Över loven har de ingen läxa, då ska de vara lediga från skolarbetet. DS

Brännboll på idrotten


Cecilia motiverar!På Idrotten njöt vi ute i solen och övade på att få det perfekta slaget med ett brännbollsrack. Cecilia var med oss och hjälpte till att motivera sin egen son Sebastian. Efter att barnen började få in fina träffar gick vi ut på gröningen och körde en match.
Tilde springer in. Hassan på brännplattan

måndag 26 mars 2012

Termometer

Vad är temperatur? Hur mäter man den? Använder man samma enhet i hela världen? 
Det finns mycket att diskutera kring detta. Vi mäter med grader Celsius efter en man som hette Anders Celsius. Han fann att vattnets kokpunkt och fryspunkt var bra att utgå ifrån. Vad är då vattnets fryspunkt och kokpunkt? Det visste många och några hade känt på alldeles för varmt vatten. Hur många grader är normal kroppstemperatur? 


Här finns många frågor och de flesta fick vi svar på, men vi behöver inte kunna svara på allt, vi behöver kunna ta reda på det vi inte vet. 
Ungefär hur kallt är det i ett kylskåp? 
Vi har -20 grader i vårt, sa någon. 
Vi har bara -10 grader, sa någon annan. 
Vi har ungefär +4 i vårt, sa någon. 
Här emellan låg gissningarna, någon hade rätt. 


Det blev många olika svar innan jag öppnade kylskåpet och frågade:
- Om jag sätter in en bringare med vatten i kylskåpet, fryser vattnet då? 
Då började vi fundera med hjälp av det vi precis diskuterat. Vattnet fryser vid 0 grader................
Hur kan vi då tycka att det är kallt när det faktiskt är plusgrader? 
Anders Celsius egen illustration av den termometer han använde, hämtad ur Wikipedia.       




Efter lunchrasten var det dags för nästa nationella prov, del E. Nu har vi bara ett matteprov kvar, det gör vi på onsdag.
Efter påsk startar vi direkt med svenskan, vi har lika många delprov i svenska som i matte. Det är sammalagt 14 prov. Skolverket har satt ett slutdatum när alla treor i hela Sverige ska vara klara, därför måste vi ha flera prov per vecka för att hinna med, alla måste göras. Några veckor längre fram är dessutom korta arbetsveckor eftersom det kommer en del helgdagar samt lovdagar.                                                                     


                                                                                                                                                          

Kul i solen.



Hassan och Simon freestylar på hoppstyltor.

fredag 23 mars 2012

Ibland får vi ihop allt och lite till...





Det är underbart när vi får ihop hela organisationen och barnen får en väl fungerande skoldag.



Vi vill ge barnen så bra förutsättningar som möjligt när de ska genomföra sina prov och det lyckades vi väldigt bra med idag!
Dagens nationella prov skulle genomföras i mindre grupper eftersom det var baserat på ett spel.
Man spelar två lag mot varandra med två eller tre spelare per lag. Därför passade vi på att få in detta en fredag. Då är någon/några grupper på slöjden, Andreas kunde vara i klassen, Annika S hjälpte oss genom att gå med den ena gruppen till slöjden, Eva och jag hade varsin grupp.
Barnen tyckte inte detta var något "riktigt" prov eftersom de "bara" spelade.....de flesta tyckte bara det var roligt.
I spel både lär man sig mycket och måste lösa många uppgifter. Vi vuxna tyckte det var ett mycket bra sätt att göra detta test på barnen.



Under tiden som några grupper hade prov, var de andra barnen med Andreas och tränade multiplikation samt förberedde inför Tanzaniabasaren.






Samtidigt som några barn var på slöjden och kom tillbaka med fina saker de gjort där.








För att få fredagsmyset klart till eftermiddagens mys passade några på att baka på lunchrasten.

Inte så konstigt att veckorna går fort och nu hoppas vi på en riktigt skön vårhelg!
Ha en bra helg!

Fredagsmys på fritids

Idag var det Linnea och Tilde som var ansvariga för fredagsmyset. De började med förberedelserna redan på lunchrasten och när vi var färdiga med mellanmålet så blev vi serverade underbart läckra chokladmuffins med grädde och bär.
Tack så mycket Linnea och Tilde.

torsdag 22 mars 2012

Full aktivitet med matte och svenska

Information från senaste EOS-möte (enhetområdessamråd) ligger under Infoblad i högerkanten.

Förmiddagspassen idag var väldigt fulla av aktivitet.
Vi fortsätter utveckla "Lilla Författarskolan".  Denna gång ska man få respons på sin berättelse av en kamrat. Då får man läsa, fundera och se hur någon annan skriver och kan på så vis även utveckla sitt eget skrivande. När man ger respons på någons berättelse har vi gett barnen en del punkter som man ska tänka på när man läser den.
Många har valt att skriva sin berättelse på datorn och eftersom vi inte har en dator till alla skulle man välja om man ville jobba med detta på morgonpasset eller på mittpasset.
Det pass man inte skrev skulle man jobba vidare med sin matteuppgift.
Matteuppgiften arbetar man två och två med.  Man ska lösa matteuppgiften på två olika sätt. Dessa lösningar ska man visa för oss andra sedan. Detta ger en repetition av olika metoder att räkna ut en uppgift och man måste kunna förklara hur man tänker. Man kan förklara det genom att visa med något laborativt material eller förklara med ord och siffror hur man löst det.


Efter lunch gjorde vi en liten resa i Skåne med hjälp av Google Maps. Vi har valt ut några kända forntidsfynd från de tre tidsåldrar vi jobbat med.
Ales stenar är Sveriges största bevarade skeppssättning och där hade många av barnen varit.

Vi har inte hittat så mycket i Veberöd. Uppe vid Ugglarpsgården i Björnstorp finns en skeppssättning.
Är det någon som känner till fler forntidslämningar från stenåldern, bronsåldern eller järnåldern runt Veberöd?

onsdag 21 mars 2012

Att jonglera är en konst!

Spännande!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Strax efteråt var det rast och då tränades det vidare med jongleringsbollarna.

Efter rasten hade vi nationella prov, del D. Då får man sitta tyst och stilla ganska länge. Efter det passar det utmärkt att ta en "runda". Några ville bara ta lilla rundan. Ok, sa jag, men då får ni gå baklänges.

Jag var tvungen att ta kort på det, för baklängesrunda blev det.
Fast det syns inte riktigt på fotot, men fråga barnen.



Sista passet fick vi höra två reseberättelser. Hanna som varit i Thailand och Emmy som varit i Egypten.
Roligt när barnen berättar och visar bilder när de varit iväg.





Melodifestival på fritids

Hela skolan samlades i studiehallen och njöt av barnens olika framträdanden.



Ian hjälpte barnen med låtarna från youtube.

tisdag 20 mars 2012

Läxa till tisdag 27 mars


Engelska:
Läs igenom texten som heter 'At the farm' som vi arbetade med på förra lektionen, tillsammans med en vuxen. Stryk under de ord som ni inte förstår och slå upp dem på www.tyda.se eller någon liknande översättningssajt. Skriv ner dessa ord i skrivboken tillsammans med översättningarna.
M.v.h. Lena Hutchinson

Sv/ma:
Denna läxa ska du vara med och bestämma! 
Du kan välja ett av dina mål i din IUP som vi kommit överens om att du ska jobba med.
Det kan också vara något du själv känner att du behöver träna på.

Skulle du kunna göra en egen läxa och träna på det hemma på något sätt?
Fundera på vilket sätt du lär dig bäst och hur du bäst kan träna på det.

Bestäm tillsammans med Eva, Katharina eller Andreas vad din läxa ska bli.
Skriv några meningar här och berätta hur du tänker och vad du själv tycker.
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________

Denna lapp fick barnen igår av oss. Vi gick igenom tillsammans hur man kan tänka och gav varandra tips på hur man kan göra. Därefter fick var och en fundera och skriva ner sin läxa på sitt papper. Någon av oss vuxna tittade igenom hur det såg ut och hjälpte till om det behövdes. 
Ska bli spännande att se hur det går. 
Det är också väldigt bra om barnen blir medvetna om sina IUP-mål och kan arbeta medvetet med dem. 
Alla barn har fått sina överenskomna mål utskrivna på en liten lapp. Var och en har valt ett bra ställe att ha den på, en del har den på sin bänk och några har den i sin pärm. Det är lite olika hur man vill ha det.  

PS! Till er som valt att träna multiplikation, addition, subtraktion, division eller klockan har jag lagt in nya länkar i högerkanten under "Länkar för barnen". 
Dessa känner ni igen! Där ligger fler! Hem och träna och ha roligt!

 Addition                                      
 
 Subtraktion

 Multiplikation                               
       
 Division

Klockan                                        
 Klockan 

måndag 19 mars 2012





Även idag fortsatte barnen att leka "Bollen i burken" på rasten. Det förvånade mig lite att ingen spelade fotboll idag. Förrådet är väldigt bra att gömma sig bakom och alla buskarna runt omkring.



Vad är division och hur hänger det ihop med multiplikation? Kan det även hänga ihop med addition? Kanske t.o.m. subtraktion?
Att se sambandet mellan de fyra räknesätten pratar vi mycket om för att få förståelse och för att kunna lösa uppgifter på olika sätt.

Läxan till nästa vecka skulle var och en förbereda idag. Alla har en egen individuell läxa utifrån sina IUP-mål eller det man själv känner att man vill jobba extra med just nu.
Detta gör att man måste tänka efter lite. Vi pratade om det idag och många var väldigt klara på vad de skulle jobba på.

Hur lär du dig bäst och på vilket sätt kan du träna detta hemma? Lite gemensamt prat om hur man kan göra och ge varandra lite tips.
Några har redan tagit hem sin läxa, annars gör man det i morgon och då lägger vi även ut läxan här på bloggen.
En intressant uppgift och en ny typ av läxa.
Efter lunch hade vi nästa delprov i matte, vi har några till denna vecka.

fredag 16 mars 2012

Välkommen till vår klass och till Idalaskolan Hampus!
Idag började Hampus i vår klass och han blev väldigt väl mottagen av barnen. Några barn visade honom runt i skolan, de lekte lekar som han kunde vara med på och var väldigt trevliga mot honom. Jag tror det kände väldigt bra för Hampus när han gick hem från skolan idag. Han fick klasslistan med allas telefonnummer och vi fick hans telefonnummer så man kan ringa och leka med varandra. Någon som bor nära har också redan bestämt att de ska ha sällskap till skolan på morgonen.
Denna vecka har vi jobbat mycket gemensamt och även klarat av ett par delprov på de nationella proven i matte och idag var de flesta klara med sitt arbete som man måste ha hunnit under veckan. Att träna matte på iPaden ser inte barnen som något "arbete" för det är bara roligt. De blir snabbare och snabbare på att räkna i huvudet, man vill ju det eftersom spelet går ut på det.

Fylgja

Att spela forntidsspelet tillsammans är spännande och fungerar bra när man kan titta på Activeboarden.

Slöjd



                                                Några av sakerna som 3:orna gör på slöjden.

torsdag 15 mars 2012

Kreativ och skapande matematik

I går lottade vi med hjälp av Fruit Machine vilka barn som skulle arbeta tillsammans med matteuppgiften.
Denna lottning uppskattades av alla, det var roligt!
Så här ser "Fruit Machine" ut.
Här har vi skrivit in alla barnens namn, när man trycker på knappen rullar hjulet och stannar så småningom på ett namn.









Vi har gjort i ordning ett antal varierande matteuppgifter, de lottades också ut.
Nu ska man två och två förklara för de andra i klassen hur man löser denna matteuppgift.
Man ska visa minst två olika sätt att lösa samma uppgift.




Man får använda vilket material man vill för att konkret kunna visa och förklara uppgiften.

Idag satte vi igång!



Här gäller det att samarbeta för att först planera hur man ska göra och tänka igenom hur uppgiften ska lösas.
Det var väldigt mycket aktivitet, byggande och skapande i båda klassrummen och på fritids.

 De grupper som vill bli filmade när de redovisar sin uppgift kommer vi att filma. Barnen filmar varandra, så även här gäller det att samarbeta. Vi hoppas vi får lägga in en del filmer här så ni kan få se.
Vi har även gjort två delar av det nationella provet i matte. Det var en hel del nerver i dallring i morse när vi skulle börja. Del två, som vi gjorde i eftermiddags kändes lite bättre, för då visste man lite mer.