onsdag 28 september 2011

Berättelserna

I morse när jag kom in i korridoren önskade jag att jag hade en kamera i handen. 
Några av barnen hade lagt ihop alla sina fingervirkningar, hämtat ett mäthjul och skulle mäta hur lång hela "ormen" var. Någon stegade vid sidan om och alla räknade. Jag hoppas vi får kameran att fungera i morgon så barnen kan göra en egen räknesaga av detta.


Vi måste meddela att nu är det lugnare i korridoren på morgonen. Vi tackar för att ni tagit upp detta hemma efter vår diskussion på föräldramötet.   


Första passet i morse startade vi med att gå igenom vad barnen ska tänka på när de skrivit sina berättelser.
Var och en ska gå igenom sin berättelse och "bocka av" de första sex punkterna.

Alla barn fick var sitt papper med följande text:
Vi kommer att bedöma din berättelse utifrån dessa kriterier:
Har din saga/berättelse en struktur utifrån mallen du fått: 
början/inledning - motgång - lösning - slut/avslutning
Börjar meningarna på olika sätt?
Har du stor bokstav och punkt?
Kan du stava rätt till ord som du ofta använder i dina texter.

Du ska ge respons på en kompis saga/berättelse utifrån en mall du får av oss.
Vi vill att du lägger in bilder/foto i din handskrivna eller dataskrivna berättelse. Bilder som passar till texten.
Vi kommer även att bedöma att du tar ansvar för ditt eget arbete och att du kan samarbeta med dina kompisar.
Vi kommer att bedöma din berättelse när du är nöjd och anser dig vara klar, 
då lämnar du in den och Katharina och Eva tittar på att du fått med allt som du ser här ovanför.

Vi jobbar vidare med berättelserna. Det känns som om barnen tycker att det är lättare att skriva berättelser nu när de har en "mall" att gå efter. Vi har också bett dem tänka efter när de läser eller ser filmer om de kan hitta samma mall i det de läser eller ser.

Efter lunchrasten började vi göra de teckningar som vi ska skicka in till "En säker skolväg".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar