fredag 3 februari 2012

Hälsningar från Hanna


Hej mina kompisar,
Nu har jag gått i skolan i 3 veckor. På schemat har vi Thailändska, Matte, Svenska, Engelska, Bild, Hemkunskap, Drama, Idrott och läsning.
På thailändska lektionerna lär man sig skriva på thailändska, då har vi en speciell bok där vi fyller i de olika bokstäverna. Thailändska alfabetet
har totalt 44 bokstäver och de har 4 olika K.
Det är annorlunda i skolan här mot hemma, vi har en del lektioner utomhus under tak och vi äter utomhus under typ
ett regnskydd. Jag har fått många nya vänner. Gruppen jag går i är för barn i åldrarna 6-9 år. Hon som äger skolan och är rektor heter Maria och är svensk. Hon
bor i huset bredvid skolan. Vår engelsklärare är en Amerikan som heter Jim och är 63 år gammal. Han är rolig när han ska sjunga den Amerikanska nationalsången för
då överröstar han alla och klämmer i från tårna. Han avslutar alltid sången med att säga ”Play Ball” .
På helgerna brukar vi vara ute på utflykter. Vi har varit på apshow, elefantridning, tittat på Big Buddha statyn som nog är den största i världen. Hos Big Buddha kunde man besöka en munk
I templet och det gjorde vi, han välsignade oss genom att doppa en riskvast i vatten och sen slå den lätt på våra huvuden.
Första helgen vi var här gick vi i skolan på lördagen. Det var den årliga Kamala Festivalen där skolan alltid ställer upp. Alla vi barn hade på oss traditionella Thaikläder och gick med i paraden.
Hälsningar Hanna
Bilder:









Från vår morgonsamling där vi först står upp och sjunger Svenska, Thailändska och Amerikanska nationalsången samtidigt som den Thailändska flaggan hissas.

När vi har Thailektion med vår lärare Maa










Matte – Vi har inte så gott om platser när det ska fram stora matteböcker, därför får några sitta på golvet vid det lilla bordet (bilden går inte att lägga in???)


Bild från morgonsamlingen. Här sitter jag bredvid Anna som är en av mina fröknar i de svenska ämnena. Anna har själv 2 pojkar som går i skolan.





Här sitter vi och äter lunch varje dag (på bilden är det min storebrors grupp som har hemkunskap, min grupp har oxå HK där varje måndag , nu sist fick vi grilla korv )






Stafett – Här har vi gymnastik på stranden, skolgården är inte så stor så det finns mycket bättre svängrum på stranden. Istället för att ha gymnastik inlagt på 2 timmar i veckan så har vi varannan fredag just en sån här aktivitetsdag. Imorgon ska vi oxå vara på stranden.


Här står vi och inväntar startskottet på paraden 
Det var sååå kul att för en dag bli en Thailändsk festtjej 
Får ta med kläderna till skolan hemma och visa när jag kommer hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar