onsdag 28 mars 2012

Full aktivitet i skrivarstugan och matteverkstan

Full aktivitet i skrivarstugan och matteverkstan var det hela morgonpasset och eftermiddagspasset. Vi hade samma upplägg idag som i torsdags. Några skriver sin berättelse och några jobbar med sina matteuppgifter. För att inte alla ska använda samma sak på samma gång och det inte räcker till alla, gör vi så. Då kan det också bli så att några behöver mer tid till det man håller på med och då fungerar det också.

Vad ska man tänka på när man skriver för att det ska bli bra att läsa även för andra?
På denna berättelse ska barnen även ge respons på en kamrats berättelse.
Alla fick några hjälpande punkter att utgå ifrån.
Dessutom ska man skriva två saker som är bra med berättelsen och en sak som man kan förbättra.

Detta kan du tänka på när du läser igenom någon annans berättelse:
följer berättelsen mallen?
är det lätt att förstå innehållet?
vad är det du tycker är bra i berättelsen?
ge gärna förslag om det är något i berättelsen man skulle kunna ändra på så att det blir bättre?
börjar meningarna på olika sätt?
börjar meningarna med stor bokstav och slutar med punkt?
är det några ord som är felstavade? 



På mittpasset hade vi det sista nationella provet i matte. Efter påsk börjar vi direkt med proven i svenska.

PS Vi glömde skriva att barnen inte har någon läxa denna vecka. Det har ni säkert redan listat ut, men vi brukar ju alltid skriva oavsett vilket. Över loven har de ingen läxa, då ska de vara lediga från skolarbetet. DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar