torsdag 15 mars 2012

Kreativ och skapande matematik

I går lottade vi med hjälp av Fruit Machine vilka barn som skulle arbeta tillsammans med matteuppgiften.
Denna lottning uppskattades av alla, det var roligt!
Så här ser "Fruit Machine" ut.
Här har vi skrivit in alla barnens namn, när man trycker på knappen rullar hjulet och stannar så småningom på ett namn.









Vi har gjort i ordning ett antal varierande matteuppgifter, de lottades också ut.
Nu ska man två och två förklara för de andra i klassen hur man löser denna matteuppgift.
Man ska visa minst två olika sätt att lösa samma uppgift.




Man får använda vilket material man vill för att konkret kunna visa och förklara uppgiften.

Idag satte vi igång!



Här gäller det att samarbeta för att först planera hur man ska göra och tänka igenom hur uppgiften ska lösas.
Det var väldigt mycket aktivitet, byggande och skapande i båda klassrummen och på fritids.

 De grupper som vill bli filmade när de redovisar sin uppgift kommer vi att filma. Barnen filmar varandra, så även här gäller det att samarbeta. Vi hoppas vi får lägga in en del filmer här så ni kan få se.
Vi har även gjort två delar av det nationella provet i matte. Det var en hel del nerver i dallring i morse när vi skulle börja. Del två, som vi gjorde i eftermiddags kändes lite bättre, för då visste man lite mer. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar