torsdag 13 oktober 2011

En innehållsrik dag


På en och samma dag händer det mycket.
Dagen började som vanligt med en lässtund, därefter tittade vi på en rymdfilm. Sedan var det dags att sätta igång med sitt arbetsschema. Då detta är nytt för denna veckan för barnen hjälps vi åt att fundera vad man måste ta tag i. När alla väl kom igång var det mycket arbete på gång.
Några jobbade på i sin mattebok, några skrev sin berättelse, några skrev räknesagor, några mätte dl och liter och några skrev vidare på sin faktatext om rymden.
Några barn tyckte det var lite klurigt att förstå hur man skulle tänka när man räknar addition fast det står subtraktion. Då fungerar det alldeles utmärkt att vi sätter oss ihop några stycken och får mer hjälp av någon vuxen och kan laborera vidare med pengar för att se hur man ska lösa det.
Eftersom treorna äter lunch sist av alla får vi ofta ta mer än beräknad portion. Idag var det väldigt uppskattat eftersom det var ärtsoppa och pannkakor med sylt.
I går var några barn och spelade tennis, de spelade Skelett-tennis, det var väldigt roligt.
På förmiddagsrasten var det kaninbröllop på kullen. Vi hade en stor kör som sjöng och fina tärnor.
I går fick vi inbjudningskort till bröllopet och det var stor uppslutning denna fina höstdag. 


Hälsningar från Lena:                           
Engelskläxa v.42
Lär er att känna igen orden för de olika kroppsdelarna som finns på ert läxpapper. Nästa lektion ska vi prata om och lära oss mer om vad olika kroppsdelar heter. Ni behöver inte bry er om att kunna stava alla orden rätt.
Mvh. Lena Hutchinson 

Sist men inte minst har vi dagens berättelse:
Mitchells kafé
Jag heter Michell Persson och jobbar på ett kafé i Lund. Jag är snabb på att dela ut maten, snabbare än alla på kaféet. Jag får alltid beröm av chefen på kaféet. 
Men en dag hade kaféet lagt ner. Jag blev super ledsen. Jag vet nog varför kaféet lagt ner. Chefen var dum och då ville ingen komma. Och då blev chefen arg på att ingen kom till kaféet.
Men det är tråkigt att det har lagt ner. Hur ska jag göra nu. Nu vet jag. Jag letar upp chefen. Jag hittar inte han. 
Men nu vet jag hur jag också kan göra. Jag har ett hemligt fack där hemma i mitt rum. Jag  sprang så fort jag kunde hem. Jag öppnar facket och tog ut nyckeln och sprang till kaféet. Jag öppnar dörren och det gick. Jag gjorde fint och 1000 människor kom och jag var jätte lycklig. Men chefen var super arg, mest på mej. Men det gjorde ingenting. Men det bästa var att jag var lycklig.  
                                                      slut av Enya

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar