tisdag 18 oktober 2011

Läxa till tisdag 25 oktober

Läxa till tisdag 25 oktober
Engelska:

'From head to toe' av Eric Carle.  Lyssna på det första alternativet på den här sången och försök att följa med så gott ni kan i texten.
Titta sedan på ert läxpapper och försök att läsa texten, helst tillsammans med en vuxen. 
Stryk under verbet (vad man gör) i den första meningen på varje rad och den kroppsdel/kroppsdelar som det handlar om. Lär er namnen på de olika kroppsdelarna först och främst, kanske också verben om ni tycker att ni orkar och klarar av det.
 M.v.h. Lena Hutchinson

Matte:
Räknesagor uppgift 6-10:
(Vi räknade uppgift 1-5 tillsammans i skolan idag)
Så här ser första matteuppgiften ut:
Skriv först upp talet. Visa hur du tänker när du räknar ut det.
Skriv sedan svar, kom ihåg att skriva enhet!

1. Emma har 273 kronor och hon vill köpa ett par skor som kostar  500 kronor. 
Hur mycket pengar fattas hon?


500-273= 7+20+200= 273 (Denna tankegång måste man skriva ner)
Svar:  273 kronor

Hur kan man tänka? Hur ska man räkna ut det? Hur har vi gjort i skolan? 
Här är en kort beskrivning hur vi gör när vi räknar ut dessa uppgifter. 

Skriv först upp talet:
När man ska räkna sådana här uppgifter måste man först skriva vilka tal man ska räkna med.
I talet ovanför blir det då 500-273= 

Visa hur du tänker när du räknar ut det: Här måste man visa sin tankegång när man löser uppgiften.
Här finns olika sätt att lösa uppgiften. 
Just nu har vi tränat på att räkna från 273 och uppåt.
273 (lägg först till entalen så det blir ett helt tiotal, d.v.s. 3-ans tiokamrat är 7)  
273+7

Nu har vi kommit till 280. (Då fortsätter vi att lägga till tiotal så vi får ett helt hundratal, d.v.s. 20)  
280+20

Nu har vi kommit till 300 (Då fortsätter vi lägga till det antal hundratal som behövs för att komma till 500, d.v.s. 200)
300+200

Sedan skriver man svaret och där måste man ange vilken enhet det är. I denna uppgiften räknar vi kronor.
Något som är väldigt bra om man behöver "se" det bättre är att använda pengar när man räknar. 
Kanske kan det vara till hjälp för er hemma om barnen behöver hjälp med sina uppgifter.
Detta är bara en av metoderna hur man kan lösa en uppgift. Det är bra att ha flera olika metoder för att kunna lösa olika problem på olika sätt. Det gäller att hitta den enklaste vägen. För att kunna hitta den enklaste lösningen måste man ha ett par olika att välja mellan. Har man bara ett sätt att lösa det blir man låst i sin tankegång, vilket blir problem längre fram.
Nu måste också "10-kamraterna" vara automatiserade. Hela vårt räknesystem bygger på 10-systemet och det återkommer hela tiden i all matematik. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar