tisdag 22 november 2011

Läxa och tid

Vad är tid? Vad tid är kan man ha väldigt intressanta diskussioner om.
Tid kan skrivas på olika sätt och tid kan uppfattas väldigt olika.
Ibland går tiden väldigt fort, ibland går den väldigt sakta och ändå är en minut alltid lika lång.
Den läxa barnen hade till idag handlade om tid. Det gör även läxan till tisdag 29 nov.
Hur gör man när man gör läxan hemma?
Det finns många olika sätt att göra och idag diskuterade vi hur barnen gjort läxan om digital tid:
Jag tittar först på pappret och sedan ställer mamma/pappa frågor till mig om digital tid.
Mamma säger ett klockslag som jag ska säga med digital tid och om det är på natten eller dagen.
Pappa skriver uppgifter på ett papper där jag ska skriva med digital tid. 
Pappa säger att jag ska titta på klockan på mikron (digital tid) och säga vad klockan är.
Jag tittar på pappret länge och sedan skriver jag alla klockslag på ett papper, både på dagen och på kvällen/natten.
Dessa diskussioner ger också barnen förslag på hur man kan göra och att man kan prova lite olika modeller för att se vilket som passar bäst just då.
I morgon ska vi gå och hälsa på treorna på Svaleboskolan, det ska bli väldigt roligt!


Till det lexikon som Lena hänvisar till har jag lagt till en länk i högerkanten under Länkar för barnen. Då ligger det kvar och man kan använda det när det behövs.
Läxa till tisdag 29 november:
Engelska: Repetera den övning som vi gjorde under förra lektionen d.v.s. den som handlade om substantiv i ental (singular) och i flertal (plural). Kom ihåg; för att göra flertal av ett substantiv på engelska lägger man till ett -s i slutet t.ex. hat-hats. 
När ett engelskt substantiv slutar på; -ss, -sh eller -x lägger man till -es i slutet t.ex. dress-dresses,
brush-brushes eller box-boxes. Det finns dessutom ett papper som kallas 'a round crossword' där man ska fylla i ord som man ska översätta ifrån svenska till engelska. Alla dessa ord slutar med -s för att de förekommer i flertal. Använd gärna http://tyda.se/ för att få de engelska översättningarna.
M.v.h. Lena H.

Matte:  Trixies dag

Läs berättelsen om Trixies dag och fyll i den digitala tiden i rutorna.
Det kan se ut så här:




Trixies dag börjar när hans klocka ringer, klockan är då sju.




Trixie går upp och tar på sig kläderna, sedan går han till köket och äter frukost.
Klockan åtta ringer Tim och frågar Trixie om de ska




cykla tillsammans till skolan.
När Trixie och Tim kommer till skolan har de rast en liten stund.
I skolan har de matte första lektionen. Klockan nio äter de frukt.




När de har ätit sin frukt jobbar de i matteboken en liten stund till.
Sedan går de ut på rast. De träffar Tanja på rasten och spelar fotboll.
Klockan tio är tyvärr rasten slut. De som hade så kul.




Hela skoldagen jobbar Trixie mycket med sitt arbetsschema. Det handlar mycket om
digital tid. Det tycker Trixie är lite svårt så det är bra att de får jobba mycket med det.
Klockan två slutar skolan och Trixie cyklar hem med Tim och Tanja.




När de kommer hem till Trixie äter de lite mellanmål sedan spelar de lite kort.
Klockan fem måste Tim och Tanja cykla hem för de ska äta mat.




När Trixie har ätit tittar han en liten stund på TV sedan går han och borstar tänderna.
Det är dags att gå och lägga sig för klockan är nio.




Innan han somnar läser han en spännande bok om utomjordingar.
Plötsligt vaknar Trixie! Han vet att det är mitt i natten för det är alldeles mörkt.
Han vänder sig och tittar på klockan som står på sängbordet, den är tre.




Han har hört något ljud i garderoben. Vad kan det vara? Han smyger upp ur sängen och går
till garderoben, för även om han är lite rädd så är han också nyfiken och vill kolla vad det var.
Trixie öppnar dörren till garderoben och därinne sitter en liten figur, det ser ut som en utom-
jording. Det tycker Trixie i varje fall för han har ju precis läst en bok om det.
Utomjordingen berättar att hon heter Virvla och vill gärna att Trixie ska följa med henne ut
i rymden. Det vill Trixie gärna. De klättrar ut genom fönstret och hoppar in i Virvlas farkost
som väntar utanför fönstret. Den svävar i luften! De far iväg och Trixie tycker det är
jättespännande. Plötsligt börjar något tuta i farkosten och fast Virvla trycker på alla möjliga
knappar så slutar det inte tuta.
Då vaknar Trixie med ett ryck, alltihop var bara en dröm. Det är Trixies väckarklocka som
ringer. Klockan är sju och det är dags att gå upp.




Trixie tänker på att det var en spännande dröm och hoppas att han drömmer den igen
när han ska gå och lägga sig i kväll.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar