onsdag 25 januari 2012

King Out, Under hökens vingar kom, Skala banan och King Out

På mittpasset, efter fruktrasten, hade vi gemensamt Lekpass för alla klasser på skolan. Nu kan alla barn från F-3 lekarna Skala banan, Under hökens vingar kom, Sista paret ut och King Out.
Det är lekar som man kan vara många, alla kan vara med och alla får vara med.
King Out- rutan som är målad på skolgården var knappt synlig under isen, efter ett antal hinkar varmt vatten och hackande fick vi fram den.
Bilden här intill är från den leken. De stora barnen, alltså våra treor, är VÄLDIGT duktiga när vi har dessa gemensamma aktiviteter, de tar väl hand om de små och hjälper dem.
Ge dem mycket beröm hemma också, detta är väldigt värdefullt. Som jag skrev igår, de små gör som de stora gör, precis som hemma :)
ActiveBoarden som vi har i klassrummet har vi stor användning av, idag kopplade vi in iPaden och tittade på King of Math för att sedan bestämma om vi skulle köpa den eller inte. Det är härligt att kunna se detta på en så stor bild och alla kan se. Först tittade vi gemensamt på den, sedan fick barnen testa, alla testade samma, därefter fick vi ett utlåtande från barnen.
 JA! och nu är den inköpt.



Skåne och forntiden, vad ska vi lära oss om det? Hur ska vi göra? redovisa? läsa? när?
Vi har precis bara nosat på detta område och för att alla ska veta vad som förväntas tittade vi tillsammans igen de mål som gäller för detta arbete. En del ord och begrepp behövde förklaras.
Här står också vad vi så småningom kommer att göra bedömning av inom detta arbete, också bra att veta redan nu.
När ska det vara färdigt? Vi kommer att hålla på med detta länge, troligtvis någon gång i april. Det är ett område som är stort och här finns massor av roliga saker att göra.
Detta står visserligen i Unikum men det är inte fel att lägga in det här också, lite lättare att läsa och bra för er hemma att vara insatta i.

Skåne och forntiden
Målen med Skåne och forntiden är att du ska kunna:

1.     Läsa, lyssna, söka fakta och förstå texter och bilder som handlar om forntiden och använda dig av innehållet.
2.     Redovisa om forntiden med hjälp av olika uttrycksformer som du själv väljer, så som språk, bild, musik, drama, dans, film, eget skapande eller annat förslag.
3.     Göra enkla jämförelser mellan livet under forntiden och livet idag.
4.     Resonera kring olika tekniska föremåls förändringar över tid t.ex. vårt sätt att kommunicera, tillverkning och användning av olika verktyg och redskap.
5.     Delta aktivt vid genomgångar, gemensamma diskussioner och redovisningar.
6.     Redogöra för olika spår från forntiden i Skånes natur.
7.     Använda tidslinjer och kunna markera ungefär var forntiden började och slutade.
8.     Berätta/placera ut de olika tidsåldrarna i rätt ordning; stenåldern, bronsåldern och järnåldern


Vi kommer att bedöma din förmåga
1.     att läsa och förstå texter och bilder som handlar om forntiden och använda dig av innehållet, samt använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande
2.     att framföra och beskriva forntiden med hjälp av olika uttrycksformer som du själv väljer, så som språk, bild, musik, drama, dans, eget skapande
3.     att göra enkla jämförelser mellan livet under forntiden och livet idag
4.     att resonera kring olika tekniska föremåls förändringar över tid t.ex. vårt sätt att kommunicera, tillverkning och användning av olika verktyg och redskap
5.     att vara aktiv vid genomgångar, gemensamma diskussioner och redovisningar
6.     att redogöra för olika spår från forntiden i Skånes natur
7.     att använda tidslinjer och kunna markera ungefär var forntiden började och slutade
8.     att kunna berätta/placera ut de olika tidsåldrarna i rätt ordning; stenåldern, bronsåldern och järnåldern



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar